
Lidé, kteří se vymanili ze zemské přitažlivosti a mohli spatřit naši Modrou planetu z kosmického prostoru, shodně vyprávějí o tom jak malicherné a zbytečné se odtamtud jeví všechny lidské slabosti, spory, války, zločiny a všechno negativní, co sužuje od nepaměti lidský rod a svět - a naopak - jak dostává jasné obrysy láska, pravda, naděje, porozumění a um lidských bytostí. Jak jsou najednou tyto, také naše, vlastnosti osvětleny smysluplným světlem. Když jsem se začal dívat na svůj uplynulý život brýlemi padesátiletého člověka, velice jsem, myslím, tomuto pohledu z výšky začal rozumět i tady na Zemi, ve svém nepatrném rozměru. Doufám, že mi tento pocit vydrží i pro veškerý čas, který mi ještě zbývá, a přál bych ho zažít každému. K tomu ještě nejméně padesát až sto dalších let.
Písnička KDE DOMOV MŮJ vznikla asi tak před dvaceti pěti lety. Plánoval jsem ji už tehdy jako titulní věc a teď jsem se konečně dočkal. Ostatní věci vznikaly v průběhu posledních tři let. Když jsem na tuto desku myslel v emigraci, měl jsem na obal připravenu hezkou fotku, která se mi ovšem někam při stěhování zpátky domů ztratila.
Byl to hezký snímek. Fotil jsem jej na hraničním přechodu v Gmündu a byly na ní pěkně vidět obě celnice. Ta rakouská, čistá a upravená, s rakouským celníkem v uniformě na míru, a o kus dál oprýskaná „buňka” s rudou hvězdou a nějakým přiblbým nápisem a československým pohraničníkem v pytlovité uniformě. K tomu klubka ostnatých drátů táhnoucí se dál do krajiny. A na rakouské straně hostinské zařízení se jménem GASTHAUS SWOBODA. To je vše co si pamatuji z původního projektu.
Po „revoluci” jsem si koupil chalupu v jižních Čechách, jakž takž si ji zařídil a upravil (s tím asi nebudu hotov nikdy) a když jsem měl už i psací stůl, zdál se mi jednou v noci sen. Nad tím stolem, na půdě u vikýře se mi objevila krásná postava. Byl to takovej nějakej pohádkovej muž, velice nadpozemskej a vyhlížel dost ušlechtile. Vlastně krásně ušlechtile. Najednou mi povídá: „Vláďo, jsou tu písničky,” a zmizel.
Když jsem se ráno probudil, zážitek z té noci se nějak nechtěl vypařit. Celé dopoledne to bylo velice silné a já jsem nakonec vlezl na půdu a hledal, hledal, jestli snad nenajdu někde za trámem pistoli z války (tu jsem skutečně našel) anebo nějakej zpěvník starého písmáka nebo aspoň vytištěnou sbírku lidových písní nebo snad pár listů někoho, kdo si jen tak po lidovém způsobu básnil a skládal. Nic takového jsem ale nenašel a trvalo hezkých pár dnů než se tento „zážitek” rozplynul a pak ještě pár týdnů, než jsem na něj skoro zapomněl.
O pár let později jsem seděl opět u toho samého psacího stolu a prohlížel si na stěně nad ním asi deset nebo patnáct přišpendlených nových písniček, v kterých jsem si znovu a znovu četl a snažil se z textů vychytat poslední mouchy. Najednou se ve mně ten hlas ze sna jakoby ozval znova a já si s úžasem uvědomil, že texty visí jen pár desítek centimetrů pod vikýřem, kde jsem před pár lety měl čest osobně poznat svou Múzu. Má to ovšem jednu chybu a to dost podstatnou: Nebyla to tehdy zcela evidentně Múza, ale Múzák! DOPRČIC PRÁCE!
No a takhle nějak vzniká písnička. Je to mišmaš skutečnosti, snění a snů a práce - ovšem krásné práce. Když mě ppozvete někam zahrát, řeknu vám k tomu i víc. Zahraju vám i něco z dalšího CD, které chystám a které jsem v JEŠTĚ TO NESKONČILO inzeroval pod pracovním názvem MODRÝ MNICH. Bude se to jmenovat jinak. Bude se to jmenovat SLOVA. Tady je titulní písnička té další „desky”:
Zakletý v kameni tvar.
Zrození v lásce i zmar.
Z pavučin - ze slunečních par:
Osud v dlaních plných čar.
A tak jak se chvěje zvon,
zakletý ve dřevě tón.
Tak jak klep, klepe představa:
Touha v písni skrytá za slova.
Tak jak v čarovné tmě sen.
Jako za obzorem den.
Jak Fénix Slunce rodí se stále znova:
I touha v písni skrytá za slova.
Jako v prázdných kulisách,
v průvanu pohrává si prach
se slovy prince v tichých ozvěnách:
V hrdinovi je i strach.
Jak v jarních vůních skrytý med:
Ve vesmíru věčnosti střed.
Tak jak klep, klepe představa:
Touha v písni skrytá za slova!
Nanynka a domov

Kdo je tu pánem, kdo tady velí
Komisař rudý rozkročen v zelí
Pokud se vám při čtení vybaví jméno Vladimíra Majakovského, shodli jste se s neznámým autorem.
Druhé album, nazvané Kde domov můj, obsahuje 12 písní, z nichž ta titulní byla napsána už před čtvrt stoletím, ostatní vznikly v průběhu několika posledních let. Texty všech písní napsal Vladimír, o hudbě platí totéž až na jednu výjimku, kdy byla použita melodie J. S. Bacha. Obsahové vyznění alba je apelem na lidskou slušnost, jsou tu i témata milostná, nemůže chybět vyznání vztahu ke zvířatům v Písničce pro psa a krásná melodie doprovází ožehavé téma v písni E 55. Je tu ale i krylovsky ostrý protest proti kariéristům a prospěchářům (Na pestré scéně politiky), kde slova "rodina, pravda, vlast" zaznívající z úst některých politiků, rýmuje autor s pojmy poněkud odlišnými - "děvky, prachy, chlast". Aranžérsky se Vladimír vrátil ke svým písničkářským kořenům a jeho akustická kytara a krásná foukací harmonika místy zní jak z prvých alb Boba Dylana.
Oba kompakty si lze objednat u Vladimíra nebo je získat na některém z jeho koncertů.
Kde domov můj?

Jednou jsme jeli s mou přítelkyní autem a ona chtěla, abych jí zkusil nadiktovat, kde všude jsem v životě bydlel: vzpomněl jsem si na sedmnáct různých míst, a to, na které nejraději vzpomínám, bylo u babičky na Sázavě, kde jsem vyrůstal, jak často jsem jen mohl v lese, ale i v hospodě. Před měsícem, po dalším stěhování, jsem měl pocit, že už nemám co dál psát a najednou se vylouply další dvě písně. Teď jsem doma v takové malé garsonce, v podhůří Šumavy a myslím, že se odtud už nehnu – však jsem taky nedávno oslavil sedmdesáté třetí narozeniny, a vzpomínám na to, co kdysi říkával jeden člověk, jehož jméno jsem už zapomněl: „Člověk musí umět vykvést tam, kam ho Bůh zasadí.“
Snažil jsem se všude, a jak budou vypadat ty květy teď po sedmdesátce, jen ten Bůh ví.
Desku jsem natáčel ve studiu ve Vyšším Brodě a jezdil jsem tam po „světoznámé“ E 55. Kněžky lásky mi cestou vesele mávaly a já jsem na okamžiky propadal romantickým představám, tak jak je a jejich nejstarší řemeslo vylíčil Remarque ve Třech kamarádech. Věnoval jsem jim tedy stejnojmennou písničku, ke které jsem si dělal poznámky asi na deseti zastaveních mezi Brodem a Českými Budějovicemi, kde jsem tehdy bydlel. Rád na ty „holky z E 55“ vzpomínám, ačkoliv jsem kvůli nim ani jednou nezastavil, a tak tedy romantická představa ve mně může i nadále přežívat.
Ukázka v MP3 - Kde domov můj (Vladimír Veit)
Ukázka v MP3 - Kolik a kdy a co a jak (Vladimír Veit)